De "DAM"-brug

Wanneer je het sporenplan goed bekijkt, zie je een grote brug over de wandelruimte. Daar moest een brug komen, die aan de volgende eisen voldeed:
· een overspanning van 70cm (dus ruim 60 meter in werkelijkheid)
· zonder tussenliggende brugpijlers (er moet een vlotte onderdoorgang mogelijk zijn)
· Belgisch voorbeeld, eind jaren vijftig

Dus: een eigen ontwerp ...

Het was al snel duidelijk dat dit niet bij de modelbouwfabrikanten te vinden was, en dus werd zelfbouw nodig. Wanneer ik dan op zoek ging naar een voorbeeld in België bleek dit niet te vinden. Ik zou dus zelf een brug moeten ontwerpen, geïnspireerd op bestaande kunstwerken. Uiteindelijk koos ik voor de bruggen aan Antwerpen-Dam, vooral ook wegens de veelvoorkomende stijl en het feit dat ik er al jaren met de trein zelf overheen rij, onderweg naar mijn werk. Ik ontwierp een eigen, sterk gelijkende brug, na eerst de bestaande bruggen langs alle kanten gefotografeerd te hebben:

 

 

 

 

 

 

De tekening werd, met behulp van de computer, op schaal 1/87 gemaakt, zodat ze ineens ook als mal voor de brug zelf kon gebruikt worden:

En toen: beginnen bouwen

Voor de bouw zelf ging mijn oorspronkelijke keuze naar messingprofielen. Uiteindelijk begon ik hier ook mee - een gedeelte van de brugbodem werd hieruit gebouwd - maar zowel de prijs als het ongemak om te verwerken lieten mij kiezen voor styreen. Ik beschikte immers ook niet over een geschikt soldeerapparaat voor de zwaardere profielen. Styreen bleek trouwens veel goedkoper, (bijna) even mooi en vooral veel sneller en gemakkelijker te verwerken. In de volgende foto's zijn diverse stadia van de bouw te herkennen:

Het resultaat ... goed?

Op 10 oktober 2002 was de brug klaar (op een later te plaatsen bovenleiding na): ze bevat bijna 900 onderdelen, geraamde kostprijs aan onderdelen, verf, ... : ongeveer 200 euro. Het resultaat zie je hieronder:

Eind 2004 had ik zelf, en sommige bezoekers, echter al een paar keer de brug "geraakt", met soms ernstige gevolgen. Ze werd dan ook al een paar keer hersteld, maar een degelijke (stoot-)beveiliging drong zich op. Bij de bouw van de fascia werd dan ook ineens een plexiglazen onderkap gemaakt:

©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 06.11.2005 Zie ook: Steunmuren