De buitenkant: de Fascia
Het oog wil ook wat...
De buitenkant van de baan was in de zomer van 2004 toe aan een grondige
'face-lift'. Om verschillende redenen was er een afscheiding nodig tussen de
baan en het 'publiek'...
- Voor het uitzicht (uiteraard). Onder de baan bevindt zich
immers een hoop los, maar herbruikbaar materiaal (wat door sommigen onterecht
als 'rommel' wordt benoemd...). Hoe dan ook, het zicht hierop verhindert mensen
om te kijken naar wat echt interessant is: de baan zelf...
- Geluidsisolatie: Door de fascia te laten doorlopen tot
aan de vloer van de zolder, wordt het geluid afgeschermd. Enkel de zichtbare
treinen kunnen gehoord worden, wat een stuk realistischer is.
- Stofbeperking: Noodgedwongen moet ik nogal wat zaag- en
boorwerk in dezelfde ruimte doen. De Fascia draagt ertoe bij dat er niet al
teveel stof op de baan dwarrelt.
- Bergruimte: onder de eigen fascia worden kastdeurtjes geplaatst.
Later had ik daar graag wat opbergrekjes geplaatst. Voorlopig zijn verplaatsbnare
bakken een logischer keuze.
- Bescherming: nogal wat delen van de baan zijn al te gemakkelijk
aan te raken, en eventueel te beschadigen (zoals de 'Dam-brug' al enkel keren
mocht ondervinden...)
|
|
De fascia zelf is gemaakt van 6mm dikke MDF platen, gemonteerd op een lattenkader.
Indien nodig - daar waar het landschap steun moest nemen aan de fascia - werd
deze plaat nog versterkt door er een extra laag MDF aan de binnenzijde tegen
te kleven. De Dam-brug kreeg onderaan een beveiligingskap van helder PVC.
Op verschillende plaatsen werd een noodknop geplaatst. Eind augustus '04 was
de hele fascia gebouwd, deurtjes inclusief. Midden september had alles een eerste
(zwarte) verflaag gehad. De zwarte kleur zal het 'publiek' er extra toe aanzetten
om naar de baan te kijken, en niet daar de omgeving ervan.
©2005 Gerolf Peeters
- aangepast op
06.11.2005
|
|