Het bovengedeelte van het hoofdbedieningspaneel bevat van links naar rechts
de volgende delen:
Het hoofdpaneel geeft schematisch het sporenverloop weer: linksboven het ondergrondse keerlusstation, dat aansluit op de dubbelsporige keerdriehoek. De twee overblijvende benen hiervan gaan enerzijds naar de rondlopende baan (eerst het station "Duvelle"), anderzijds (rechts) naar het grote schaduwstation: 4 sporen voor elke rijrichting, om verder via het bovendeel van station "Boulroie" en de grote spoorbrug naar het benedendeel van dit station te komen, en tenslotte aan te komen aan de andere zijde van het station "Duvelle".
Het benedendeel van het station "Boulroie" bevat een aparte rijregelaar
(blauw). Deze dient om locs te kunnen wisselen, treinen van rijrichting te laten
veranderen en tevens voor de bediening van het locdepot met draaischijf. Het
lichtblauwe gedeelte is schakelbaar tussen de automatische hoofdbaan en de rijregelaar.
Het station "Duvelle" is ook te bedienen vanuit het hulpbedieningspaneel
(zie verder)
Het roze gedeelte is een tramlijntje vanaf het station "Boulroie" door de stad en naar de voet van de "burcht" en heeft een eigen rijregelaar.
Het hoofdpaneel wordt, evenals het hulppaneel, zacht verlicht door een reeks LED's. Wie de achterzijde van het paneel wil bekijken, zal daar een hoop draadjes, elektronische bouwstenen en zo'n 10000 soldeerpunten aantreffen:
Dit paneel bevindt zich bij het rangeergedeelte, en bedient het station "Duvelle". Zoals U merkt bevinden de bedieningen zich ook op het hoofdpaneel. Het paneel is dan ook in of uit te schakelen vanuit het hoofdpaneel. Op die manier kan de hele baan naar keuze door één of twee mensen bediend worden, of kan men rustig wat rangeren terwijl de rest van de treinen automatisch hun rondjes lopen...
Het grijze gedeelte (de hoofdbaan) is niet volledig bestuurbaar vanuit dit paneel, maar de verklikkerlampjes en schakelaars kunnen gebruikt worden om een trein te ontvangen in het rangeergedeelte of een trein terug op de rondlopende hoofdbaan te sturen. Er is gekozen voor twee snelheidsregelaars: één voor de rangeerheuvel (groen), een tweede (blauw) voor de rest van het station en voor de verschillende industrieaansluitingen. Het lichtblauwe gedeelte is schakelbaar tussen het hoofdspoor en het rangeerstation.
Het hulppaneel wordt, evenals het hoofdpaneel, zacht verlicht door een reeks LED's. Wie de achterzijde van het paneel wil bekijken, zal daar een hoop draadjes, elektronische bouwstenen en zo'n 2000 soldeerpunten kunnen aantreffen...
©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 04.06.2015 | Zie ook: Sporenplan - Schakelaars |