Seinensturing

Elektronica zorgt voor een goede beveiliging...

 

1. Sein-Snelheid

Deze schakeling heeft eigenlijk twee functies: Vanuit twee bezetmelders per blok, te weten die van het stopgedeelte en die van de rest van het spoorblok, maakt het de signalen "Vrij" en "Bezet".

Verder maakt deze schakeling vanuit een seinbeeld (S0 en S1), afkomstig van het schema "blokveilig", een stuursignaal naar de snelheidsregeling. Hierdoor "herkent" de trein het signaal en reageert er op. Zo zal de trein bij groen op volle snelheid gaan, bij dubbelgeel vertragen naar 2/3, bij rood eerst vertragen (1/3) tot enkele meters voor het sein om uiteindelijk bij het sein zelf te stoppen. De inverters zijn schmitt-triggers (40106), de diodes 1N4148. Op één printplaatje worden telkens vier van deze modules opgebouwd.

2.Blokveilig

De blokveiligheid wordt in essentie door deze schakeling geregeld: Er wordt via de algemene ingang "Man" geselecteerd tussen puur manuele bediening of via het bedieningspaneel. Dit signaal wordt gebufferd, om de ingang hoogohmig te houden.

Er is dan ook een ingang Toestemming Manueel (Tm) en Toestemming Automatisch (Ta). Verder krijgt de schakeling de ingangen Veilig Volgblok (V1) en Rood Volgblok (R1). Dit laatste signaal geeft aan dat het volgblok misschien wel vrij is, maar een rood signaal geeft - zodat het sein "dubbelgeel" kan gegeven worden.

Als uitgangen zijn er sturingen voor lichtseinen: Sr, Sgg, Sg. Verder wordt het seinbeeld via S0 en S1 aangeboden voor de sein-snelheid omzetter. TV staat voor Toestemming Vertrek, een terugmeldingslampje op het bedieningspaneel. R staat tenslotte voor Rood, een signaal dat het volgende "blokveilig" deel nodig heeft.


De transistors zijn gewone schakeltorren (BC547), de inverters zijn van het type 40106, de AND-poorten 4081, de diodes 1N4148. Per printplaat zijn er 3 van deze modules opgebouwd.

Voor het uittesten van deze beide schakelingen heb ik overigens een Visual Basic programmaatje geschreven. Al die digitale in- en uitgangen manueel met multimeter en scoop testen zou immers behoorlijk omslachtig zijn, wetende dat ik er van elk ongeveer 40 nodig heb (om te beginnen ...)

©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 06.11.2005 Zie ook: Bezetmelders - Snelheidsregeling - Overzicht bloksysteem