Rail-onderbouw

(start werken: juli 2001)

De rails worden gedragen door 2 lagen van 5,5mm triplex, op elkaar halfoverlappend gelijmd en geschroefd. Samen geeft dit dus een 11mm dikke multiplex steun voor de railbedding, die vloeiend doorloopt en dus geen knikken geeft bij het veranderen van de helling. Dit multiplex wordt op minstens elke 40cm ondersteund, teneinde geen doorbuiging te hebben, ook niet wanneer er een zware loc over rijdt.

Vervolgens werden de hartlijnen van de rails afgetekend: afstand 50mm tussen rails, 30 mm van een wand of ander obstakel. Bij gebogen railgedeelten werd deze afstand vergroot, rekening houdend met de NEM-normen. Een handig hulpmiddel bij het uitzetten van bochten bleek een simpel stuk veerdraad (dat ik trouwens ook gebruik bij de wisselaandrijvingen) van 1 meter lengte: geklemd tussen twee griptangen kan elke boog, met een mooie overgangsboog inbegrepen, opgespannen worden en om hem vervolgens met een viltstift af te tekenen.

Op de houtlaag komen twee lagen van 2mm kurk, ook halfoverlappend geplaatst. Kurk geeft een goede geluidsisolatie. Ik koos voor 2mm kurk, stroken gesneden van rollen uit de doe-het-zelf zaak, omdat die niet te dik is om mee te buigen in bochten. Ik had echter wel 4mm hoogte nodig voor een verantwoorde hoogte van het ballastbed voor de rails, dus werden 2 lagen op elkaar gelijmd.

©2003 Gerolf Peeters - aangepast op 06.11.2005 Zie ook: Het kader - Klimlussen