De tafels zelf werden in hout gebouwd volgens de L-balk open raambouwwijze: de combinatie van latten 2x10 cm verticaal geplaatst met daarop horizontaal 2x5cm latten, gelijmd en geschroefd, geeft een zeer behoorlijke dwarse en dragende stijfheid. De bovenklant van deze lattenkader werd vastgelegd op 80cm boven de vloer: niet te laag om er vlot onderdoor te kunnen kruipen, niet te hoog voor de schaduwstations.
Om die hoogte overal gelijk te krijgen werd met een tuinslang een grote waterpas geïmproviseerd. Mits veel over en weer geloop kon zodoende op de wanden een perfect horizontaal vlak aangetekend worden. De tafelhoogte zelf werd van hieruit verder bepaald.
Deze tafel werd verder verstevigd door ze aan drie zijden (onder het schuine dak niet) aan de muur te verankeren. De poten (45x45mm), die minstens om de 100cm geplaats zijn, werden tevens in de vloer vastgeschroefd met metalen L-haken. Hier en daar werden nog bijkomende verstijvingen aangebracht, zodat de tafel uiteindelijk zeer stabiel werd.
De elektrische voeding werd geplaatst, evenals de eerste ringleidingen voor de stroomvoorziening van wissels, modelverlichting,... met hun gemeenschappelijke aarding. Tevens werden alle voedingslijnen doorgevoerd naar de werktafels. Dit laatste deed ik om de bedieningspanelen en andere elektronica gemakkelijker te kunnen bouwen en testen, alvorens ze te plaatsen.
©2003 Gerolf Peeters - aangepast op 07.11.2005 | Zie ook: Railonderbouw - Klimlussen |