Iedere modelspoorder droomt ervan de ideale baan te bouwen.
Wat dat ideaal is, is voor iedereen verschillend. Voor mij is het een compromis
tussen een aantal thema's die ik in de baan wel hebben, en de beschikbare
ruimte, tijd en geld.
Gewenste eigenschappen van de baan
Dubbelsporige hoofdbaan met lange rijtijden, afwisselend verkeer, ruimte
voor minstens 15 rondrijdende treinen
Perronlengte minstens 250cm, treinlengtes tot 300cm mogelijk
Groot reizigersstation (minstens 6 sporen), goederenstation met industrieaansluitingen
en rangeerheuvel
Tramlijntje (buurtspoorwegen) met verbinding naar toeristische trekpleister
(burcht op een heuvel)
Gesitueerd in de Belgische Ardennen, tweede helft jaren vijftig (dus zowel
stoom-, diesel- als elektrische tractie aanwezig)
Zo realistisch mogelijk, zowel wat betreft tijdperkbinding als natuur,
geologie, ...
Zowel voorstadsgebied, landelijke als industriële omgevingsdelen
Verschillende blikvangers op de baan (zowel door details als thematische
delen)
Herkenbaarheid en mogelijkheid: zowel bestaande gebouwen en situaties nabouwen
als fictieve, maar verantwoorde constructies
Toeschouwers moeten het gevoel kunnen hebben zich "in" de baan
te bevinden
Bediening zowel manueel, beveiligd, semi-automatisch, tot deels of volledig
geautomatiseerd.
Alle baandelen gemakkelijk bereikbaar, zowel bij de bouw als voor het verhelpen
van storingen
Basisprincipes in het ontwerp
Schaal: HO (1/87)
Grootte: 5 bij 5 meter
Stijl: langs de wand met schiereiland (M-vorm)
Minimum boogstraal: 70cm op hoofdlijn, 50cm verdekt en op zijlijnen
Boogstralen wissels: 100cm op hoofdlijn (tenzij meegebogen), 70cm voor
verdekte en 50cm voor zijlijnen
Stijgingspercentage: maximum 2,5%
Minimum hoogteverschil bij kruisingen: 10cm
Hoogte boven vloer: minimum 120cm (baan zonder moeite op ooghoogte te bekijken)
Minimum breedte gangpad: 60cm
Open frame-bouwwijze: waardoor verdekte rails goed bereikbaar zijn via
de open bodem
Ruimte boven schaduwstations: 20 cm (waardoor goed bereikbaar)
Afstand baandelen naar gangpad of onderhoudsgat: maximaal 70cm
Rails: Roco Line (code 83) op kurkbedding - vele wissels zelfbouw
Bovenleiding op alle hoofdlijnen: niet functioneel, in verdekte railgedeelten
enkel geplaatst "indien nodig" - om de pantografen te beschermen
Bedieningspaneel met overzichtelijke aanduidingen en kindvriendelijke schakelaars
Tweede schakelbaar bedieningspaneel voor goederenstation - rangeringen)
Lange rijtijden met blokbeveiligd hoofdspoor en minstens 10 automatische
opstelsporen (geeft gevarieerd treinenverloop)
De natuur was er voor de mens: dus een natuurlijk landschapsverloop (geen
onnodige tunnels of molshoop-heuvels)
Landschap: gips-schil (licht eigen gewicht en tevens gemakkelijk te maken
en te wijzigen)
Achtergrond: deels vaste, deels afneembare hardboard-wand, geschilderd
met latex- en acrylverven
Plaatsen van herkenbare situaties (zowel qua spoor- als algemene infrastructuur
en in landschapsdetails)
Voorbeeld: Belgische Ardennen anno 1957, maar wel een fictieve plaats (of
hebt u al WEL gehoord van 'Duvelle' en 'Boulroie' ?)