Perron
Bloembakken
Hierover is een artikel in Modelspoormagazine 55 verschenen.
Daar vind je meer tekst en foto's.
Een moedermodel werd vervaardigd uit polystyreen, door verschillende lagen op elkaar te kleven en het geheel daarna af te draaien. Hiervan werd met siliconenrubber een dubbelzijdige mal gemaakt. De boortjes dienen om een corresponderende pen/gatverbinding te hebben na het uitharden van de mallen. |
Deze boortjes kunnen na het volledig uitharden van de onderste helft verwijderd worden. De uiteindelijke mal ziet er dan zo uit. Bemerk ook de ingiet- en luchtuitlaatopening. Ter illustratie zit het moedermodel er nog in. |
In een zelfgebouwd tril-apparaat werd vervolgens een bloembakje in giethars afgegoten. Het papier zorgt voor een gootje, zodat doorsijpelend hars de klem van he ttrilapparaat niet kan beschadigen |
Na wat schuren en vijlen ziet het afgietsel er zo uit |
.
Een laagje gebroken-witte werf (PolyScale Reefer White) zorgt voor de basiskleur. |
Vervolgens werd met gebruikte koffiegruis de teelaarde geïmmiteerd. Deze wordt met matte medium gefixeerd. |
Enkele takjes IJslands mos werden in de "grond" gekleefd en van fijne stipjes verf voorzien |
...waarna de bloembak na een laagje matte vernis op het perron kan geplaatst worden. |
Boordstenen en Verharding
Reeds vroeg bij de bouw van "Marche-en-Bières"; en terwijl
ik eigenlijk nog volop met hout en flexibele rails aan 't puzzelen was, moest
(of mocht ?) ik aan de scenery gaan werken.
Immers, het station "Boulroie" bevat, zoals U op het
plan kan merken, een kruisende overloop. De bovenste rails overbruggen een
deel van het station onderaan. Om later niet onder al te moeilijke omstandigheden
perrons te moeten gaan aanleggen, koos ik ervoor nu (= maart '03) reeds gedeeltelijk
de perrons aan te leggen: Dit betekent:
- perronboorden naar Belgisch voorbeeld - uiteindelijk koos ik ervoor ze zelf
te maken (prototype uit gips, rubbermal maken, terug afgieten in gips)
- Tussen deze vastgekleefde boordsteentjes bracht ik een gipslaag aan, tot
deze gelijk was met de boordstenen
- De perronbedekking: straatstenen ("dals") werden ingekrast in
de gipsen bovenlaag van de perrons. Een zelfgebouwd hulpmiddeltje (5 mesjes
parallel gemonteerd) zorgde ervoor dat dit niet zo heel lang hoefde te duren.
- Inbedden rails: met natuursteentjes, die achteraf nog op de juiste kleur
moesten gebracht worden.
Kleuring van de perrons gebeurde met diverse acrylverven en Oost-Indische inkt,
en dit zowel met de kwast als met mijn toen pas aangeschafte airbrush. Ik hoop
dat de afbeeldingen minstens zoveel zeggen als mijn woorden ...
©2005 Gerolf Peeters -
aangepast op
31.05.2007
|
Zie ook: - |