Rails Leggen
De rails zelf zijn flexibele Roco Line code 83 rails zonder bedding, waarvan
ik er in een eerste aankoop 150 kocht (een fikse uitgave die me echter ook een
behoorlijke korting opbracht). De rails worden tijdelijk met klemmetjes (zelfgemaakt
van afvalhout en een schroefje) op de onderlaag vastgezet, om ze vervolgens
te lijmen met verdunde houtlijm (2/3 water en enkele druppeltjes afwasmiddel).
Deze lijm werd met een injectiespuit tussen de spoorbiels aangebracht, een werkje
dat weliswaar saai is maar toch nog vrij goed opschiet.
|
De stroomaansluitingen worden gesoldeerd aan de rails zelf (niet aan de raillassen).
Ondergrondse rails kunnen aangesloten worden nadat de lijm voldoende is uitgehard
(2 dagen). Bij de zichtbare rails worden de aansluitdraden onder aan de railvoet
gesoldeerd, en worden de aansluitingen gemaakt voordat de rails geplaatst wordt.
Elk stuk rail wordt apart aansloten met een 0,5 mm2 draad, deze verschillende
draden worden gegroepeerd en via een 1,5 mm2 geleider naar het besturingsgedeelte
gevoerd. Tevens werden de isolaties voor het bloksysteem
(railsecties met stopgedeeltes) al aangebracht.
Voor het inbedden van de rails werden verschillende methodes uitgeprobeerd,
zowel wat het materiaal als de lijmmethode betreft.
- Gemalen kurk en verdunde houtlijm was een vroeger systeem, dat ik
al snel verliet. De korrel is meestal veel te grof, en kurk drijft
op water. Vooral dit laatste is bij het verlijmen een echt probleem:
de zorgvuldig aangebrachte ballast drijft weg. Kurk heeft echter wel
een geluiddempend voordeel.
- Natuursteentjes bleken beter. Het is immers steeds een goede vuistregel
om voor scenery zoveel mogelijk het materiaal te behouden bij het
nabootsen (als je hout wil nabootsen, gebruik je best ook hout) De
houtlijm, gecombineerd met steentjes heeft echter het nadeel dat geluid
versterkt wordt. In mijn eerste stukjes geballasteerd spoor (in het
station Boulroie) rijden de treinen behoorlijk lawaaierig.
- Na een vergelijkende test met latex (natuur-gietrubber) en matte
medium (een soort matte elastische vernis) bleek dat ze beide prima
geluidsdempend verlijmen. Het natuurrubber geeft een iets bruine verkleuring,
maar eigenlijk is dit geen probleem. Beide produkten zijn goed, enkel
de prijs maakt een beetje verschil. Hoewel ... de latex is wel wat
lastiger te verwerken en stinkt behoorlijk.
Op de foto is bovenaan rubber en onderaan matte medium gebruikt. De
ballast is van Woodland Scenics. De rails zijn hier niet gewheatherd,
omdat het een stukje ondergronds spoor betreft.
|
|