Rails Leggen

De rails zelf zijn flexibele Roco Line code 83 rails zonder bedding, waarvan ik er in een eerste aankoop 150 kocht (een fikse uitgave die me echter ook een behoorlijke korting opbracht). De rails worden tijdelijk met klemmetjes (zelfgemaakt van afvalhout en een schroefje) op de onderlaag vastgezet, om ze vervolgens te lijmen met verdunde houtlijm (2/3 water en enkele druppeltjes afwasmiddel). Deze lijm werd met een injectiespuit tussen de spoorbiels aangebracht, een werkje dat weliswaar saai is maar toch nog vrij goed opschiet.

De stroomaansluitingen worden gesoldeerd aan de rails zelf (niet aan de raillassen). Ondergrondse rails kunnen aangesloten worden nadat de lijm voldoende is uitgehard (2 dagen). Bij de zichtbare rails worden de aansluitdraden onder aan de railvoet gesoldeerd, en worden de aansluitingen gemaakt voordat de rails geplaatst wordt.
Elk stuk rail wordt apart aansloten met een 0,5 mm2 draad, deze verschillende draden worden gegroepeerd en via een 1,5 mm2 geleider naar het besturingsgedeelte gevoerd. Tevens werden de isolaties voor het bloksysteem (railsecties met stopgedeeltes) al aangebracht.

Voor het inbedden van de rails werden verschillende methodes uitgeprobeerd, zowel wat het materiaal als de lijmmethode betreft.

  • Gemalen kurk en verdunde houtlijm was een vroeger systeem, dat ik al snel verliet. De korrel is meestal veel te grof, en kurk drijft op water. Vooral dit laatste is bij het verlijmen een echt probleem: de zorgvuldig aangebrachte ballast drijft weg. Kurk heeft echter wel een geluiddempend voordeel.
  • Natuursteentjes bleken beter. Het is immers steeds een goede vuistregel om voor scenery zoveel mogelijk het materiaal te behouden bij het nabootsen (als je hout wil nabootsen, gebruik je best ook hout) De houtlijm, gecombineerd met steentjes heeft echter het nadeel dat geluid versterkt wordt. In mijn eerste stukjes geballasteerd spoor (in het station Boulroie) rijden de treinen behoorlijk lawaaierig.
  • Na een vergelijkende test met latex (natuur-gietrubber) en matte medium (een soort matte elastische vernis) bleek dat ze beide prima geluidsdempend verlijmen. Het natuurrubber geeft een iets bruine verkleuring, maar eigenlijk is dit geen probleem. Beide produkten zijn goed, enkel de prijs maakt een beetje verschil. Hoewel ... de latex is wel wat lastiger te verwerken en stinkt behoorlijk.

Op de foto is bovenaan rubber en onderaan matte medium gebruikt. De ballast is van Woodland Scenics. De rails zijn hier niet gewheatherd, omdat het een stukje ondergronds spoor betreft.

 

©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 11.03.2006 Zie ook: wissels - seinen - krokodil