Als eerste echte constructie voor de baan werd een uitgebreide stroomvoorziening ontworpen en gebouwd
Er bleken immers diverse spanningen noodzakelijk, namelijk:
Elke spanning wordt afzonderlijk van een automatische zekering voorzien, om de (dure) gelijkrichters en transformators te beschermen bij kortsluitingen.
Slechts één transformator moest aangeschaft worden: voor de 15V/20A treinsturing koos ik voor een 400VA transformator voor 12v-halogeenlampjes (die 11,6v AC geeft bij 32 ampere en vrij goedkoop verkrijgbaar is). De andere transformators zijn afkomstig van oude audioeindversterkers en vroegere elektronicaprojekten. Afvlakcondensators waren overvloedig aanwezig (inderdaad, ook gesloopt uit oude toestellen). De gelijkrichters moesten echter nieuw aangeschaft worden (zulke zware - 50v/20 A - had ik immers nooit eerder gebruikt).
Bij de opbouw werd veel aandacht besteed aan de veiligheid: de draaddikte werd ruim bemeten (ter illustratie: 25 mm2 voor de gemeenschappelijke aarding - nulleiding). Hogere spanningen werden voldoende afgeschermd tegen accidentele aanraking (de netspanning en de 60V voor de wisselsturing - ik had geen 35v-transformator, maar wel een degelijke 45v-transformator uit een eindversterker). Tevens werd een kap over de gelijkrichters en elco's aangebracht (er moest maar eens een stuk gereedschap of ander metaal tussenvallen ...)
©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 31.03.2015 | Zie ook: Veiligheid |