Reeds vrij vroeg tijdens de bouw van de modelbaan had ik mallen nodig. Immers, bij de bouw van de perrons van het station 'Boulroie' had ik perronboorden nodig naar Belgisch voorbeeld. Vermits ik in totaal zo'n 18 meter perron op m'n baan heb, goed voor 30 meter perronboord (niet alle boorden zijn zichtbaar of hoeven 'echte' perronboorden te hebben), was serieproductie zeker nuttig.
De werkwijze was steeds dezelfde: een origineel maken (in styreen of uitgesneden in gips), in een bakje plaatsen (ik gebruik hiervoor vaak mijn lege sigarenkistjes), ingieten, laten uitharden, afgietsels maken (in gips of kunststof)
De foto's hierboven tonen enkele originelen
In het begin (2002) gebruikte ik hiervoor latex gietrubber. De voor- en nadelen op een rijtje:
Ondanks de nadelen heb ik hiermee toch heel wat behoorlijke boordsteentjes, maar ook de steunmuren voor het station kunnen afgieten (in gips). Dat ik losmiddelen nodig had wanneer ik kunststof (polyurethaan giethars) wou afgieten, heb ik tot mijn spijt mogen ondervinden. De latex mal was klaar voor de vuilbak. Dat was één van de redenen waarom ik sinds 2004 ben overgeschakeld op siliconen gietrubber (Neukasil RTV 102):
Linksboven ziet U een (afgeleefde) Latex-mal, Rechts een ook veelgebruikte Siliconen exemplaar
Zoals gezegd giet ik af met:
Voorbeelden van afgietsels ziet U hierboven: links gips, rechts Polyurethaan
Met die siliconenrubber heb ik intussen verder mallen voor boordsteentjes gemaakt (van een nieuw origineel uit styreen), straten, typische NMBS-hekjes, attributen voor het 'Boulroie'-station,...
©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 02.06.2007 | Zie ook: Solderen - Etsen - Metaal gieten |